У світі 19 листопада щороку відзначають Всесвітній день запобігання насильству над дітьми, започаткований у 2000 році Фондом жіночого світового саміту. 

Ця дата привертає увагу суспільства до проблеми дитячого насильства, яка залишається актуальною в усьому світі та потребує системної боротьби.

У цей день особливо наголошують на необхідності захисту прав дитини й важливості того, щоб кожен дорослий робив свій внесок у попередження насильства над дітьми — як фізичного чи психологічного, так і тих форм, які часто залишаються непоміченими.

Зараз дивляться

Приховані форми насильства над дітьми нерідко ігноруються близькими, педагогами та навіть фахівцями, що лише поглиблює проблему. 

Як розпізнати такі випадки, як запобігти насильству в школі та вдома, а також що робити, якщо ви побачили можливу жертву серед дітей – Факти ICTV дізналися у доктора психологічних наук, практикуючої психологині Інни Лук’янець та адвоката Ігоря Тарасенка.

Приховані форми насильства над дітьми: як їх розпізнати

За словами доктора психологічних наук Інни Лук’янець, серед таких прикладів можна згадати недопуск до шкільного туалету, фінансові та інші обмеження, критику, приниження, ігнорування та емоційне відсторонення. 

– Особливо там, де йдеться про фізіологічні базові потреби дитини. Йдеться про туалет, їжу, заборону на сон, – зазначила психологиня.

Так само це розглядає й правова система. За словами адвоката Ігоря Тарасенка, насильство над дітьми – це не лише побої чи синці. 

Він наголосив, що коли дитину принижують перед класом, карають гривнею, ігнорують її потреби або шантажують любов’ю й увагою – з правової точки зору це може бути психологічним та економічним насильством. 

– Українське законодавство вже давно визнає не лише фізичну, а й психологічну та економічну форми домашнього насильства. Покарання передбачено за ст. 173-2 КУпАП, – пояснив експерт. 

Він додав, що проблема полягає в тому, що суспільство досі часто сприймає усі ці випадки як жорстке, але нібито нормальне виховання, однак навіть такі неочевидні дії запускають довгі історії з тривожними розладами, низькою самооцінкою і недовірою до дорослих та держави. 

Як дитині реагувати на приховане насильство: поради психолога

Інна Лук’янець наголошує: у будь-якій подібній ситуації, чи то насильство відбувається вдома, чи то в школі, дитина має це озвучити комусь із дорослих в зовнішньому колі. 

Так, якщо батьки підозрюють, що насильство чинить вчитель або вихователь у садочку, тоді малечу варто розпитати, щоб захистити її і дізнатися детально, що саме сталося. 

Якщо ж йдеться про батьків чи опікунів, ситуація є складнішою. Однак доросла дитина, яка вже розуміє сама, що щось не так, може розповісти вчителю, який має діяти. Зазвичай, мова йде про звернення до соціальних служб.

– Тобто, дитині все одно потрібен якийсь дорослий, який зможе на це зреагувати. Ну, і тут трохи складнувато, я так розумію, в нашій системі, в державі, тому що немає якогось місця, куди дитина може піти й розповісти це. Це тільки треба шукати іншого дорослого, – наголосила психолог. 

Така сама система працює, якщо йдеться про конфлікти між самими дітьми – обов’язково має бути залучений дорослий. Це може бути класний керівник, вихователь.

Психологиня додала, що при школах уже створили ювенальну поліцію, яка має знаходитися на місці, тож дитина може підійти туди і розповісти, що її турбує, а поліція має реагувати відповідно до закону. 

– І оця історія, яка завжди була, що діти самі розберуться – вона непродуктивна. Тому що булінг існував роками, десятиліттями. І вони ж самі розбиралися, ці діти, але хтось булив, а хтось підпадав під булінг, був жертвою і це ненормально. В правовій державі, цивілізованому світі, так бути не повинно, – підсумувала вона.

Крім того, в багатьох навчальних закладах є посада шкільного психолога, який має звернутися, за потреби, до адміністрації школи і соціальних працівників, або ж соціальної поліції.

– Має цей алгоритм якось діяти. На жаль, з того, що я чую дуже часто від дітей, які приходять на консультацію, то більшість з них не знають про шкільних психологів, – розповіла Інна Лук’янець.

Адвокат Ігор Тарасенко додає, що з юридичної точки зору механізм дійсно є: 

  1. Фіксація фактів – заяви до школи, органів освіти, поліції, служб у справах дітей
  2. Звернення до суду, притягнення батьків чи педагогів до відповідальності. 

– Але найперший крок – назвати речі своїми іменами: недопуск до базових потреб, постійна критика, приниження або емоційне відсторонення – це не суворість у вихованні, а форма насильства, за яку дорослий може й має нести відповідальність, – підсумував експерт.

Як розпізнати приховане насильство над дитиною

Доктор психологічних наук Інна Лук’янець наголосила, що психологічне насилля не так легко розпізнати.

До того ж, не всі люди є свідомими і хочуть брати відповідальність та втручатися у подібні ситуації.

– Дуже важко перетворити такі випадки на реальну історію і довести, що є насильство. Особливо коли в сім’ї батьки знецінюють дитину, обзивають, маніпулюють чи газлайтять. Хіба коли вчитель у школі кричить на дитину та обзиває її, є свідки-діти та зйомка на відео, тоді можна спробувати довести, що це було насилля, – поділилась досвідом експерт. 

Вона додала, що щоб помітити, що дитина є жертвою, ми дивимося на її поведінку.

Адже травмована дитина буде програвати ті сценарії, які вона бачить. 

– Якщо дитина обзиває тварину, не дає їй їсти або може нападати на неї – значить, вона відчуває себе сильною по відношенню до беззахисного. Вона самостверджується, і це сценарій, який вона десь взяла, – зауважила Інна Лук’янець. 

В такій ситуації експерт радить батькам звернути увагу на власну поведінку, проаналізувати її, а також уважно спостерігати за тим, що відбувається в садочку чи школі.

Також, за словами психологині, може бути зворотня ситуація – коли дитина не проявляє агресію, а навпаки боїться, затискається, тривожиться, намагається бути непомітною. 

Це є сигналами того, що з дитиною щось не так.

– Можна відслідкувати, в яких це ситуаціях відбувається. Може бути таке, що вона бачить чоловіка-вчителя і відразу зменшується, ніби стискається. А коли підходить жінка-вчителька, то ця дитина навпаки до неї горнеться, – сказала доктор психологічних наук.

На її думку, це може свідчити, що насилля могло походити від чоловіка, а жіноча фігура сприймається як безпечна. Проте можливий і протилежний варіант.

Основними в таких ситуаціях є уважність, небайдужість та готовність реагувати. Адже найчастіше, коли дорослому щось здається підозрілим, – це не просто так.

Пов'язані теми:

Якщо побачили помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.