Укр Рус
Інтерв'ю
Інтерв'ю
, Журналістка Факти ICTV

Підписано законопроєкт 10062: у Міноборони розповіли про е-кабінет і що змінить система Оберіг

Катерина Черногоренко
Фото: Міноборони

На якій стадії розробка електронного кабінету військовозобов’язаного, скільки даних наповнили Оберіг з інших держреєстрів та чому військовозобов’язаному самому важливо знати, які дані про нього є в реєстрі Оберіг.

Факти ICTV поспілкувалися із заступницею міністра оборони Катериною Черногоренко, щоб отримати відповіді на ці та інші запитання.

— На якій стадії розробка електронного кабінету військовозобов’язаних?

— Електронний кабінет буде існувати на базі реєстру військовозобов’язаних, резервістів, призовників (Оберіг), тобто він буде фронтом, або зовнішньою оболонкою реєстру Оберіг для громадянина! Тільки-но буде проголосовано закон (про мобілізацію, – Ред.), ми зможемо достатньо швидко створити цю систему, яка дасть можливість громадянину взаємодіяти з реєстром Оберіг.

Зараз дивляться

Маємо вже влітку план презентувати. З боку системи, яка знаходиться на бекенді, – це буде система Оберіг. Це єдине джерело правди про статус військовозобов’язаного, про те, чи виключений він зараз з обліку, чи перебуває в розшуку, яка в нього освіта. Оберіг – це основа для смарт-мобілізації та справедливої мобілізації!

Ми плануємо, щоб працівники ТЦК та СП в ідеалі працювали виключно з цією системою, могли запитувати електронні дані, щоб бігали дані, а не люди, і формувати таку електронну особову картку військовозобов’язаного, щоб мати можливість викликати військовозобов’язаного, а не дублювати повістки людям, які вже служать або зняті з військового обліку.

— В одному із ТЦК та СП нам сказали, що в реєстрі зараз лише їхні оцифровані картотеки, і ці дані зазвичай застарілі. Ще не вдалося синхронізувати Оберіг із іншими реєстрами?

— Насправді вдалося. Дуже багато даних про військовозобов’язаних вже є в реєстрі, ми можемо констатувати, що 86% даних з інших державних реєстрів наповнили Оберіг! Ми зробили обмін вже з 6 великими реєстрами.

Це Державний реєстр фізичних осіб податкової служби – це такий базовий реєстр; Державний реєстр актів цивільного стану – ми можемо отримувати там дані щодо померлих; Державний реєстр судової адміністрації; реєстр МОН; реєстр Державної міграційної служби, де ми можемо отримувати поточне місце проживання. Ми зробили обмін з ДПСУ. До речі, обмін з ДПС – це революційний підхід, бо вперше ми не тільки отримуємо дані з інших реєстрів, а й віддаємо статус. Прикордонники можуть надсилати запит щодо військовозобов’язаних, які перетинають кордон, і отримувати статус військово-облікового документа.

Читайте також
230 спроб за три тижні: реєстр Оберіг уже допомагає виявляти ухилянтів на кордоні
прикордонники ДПСУ

— Вже вдалося, знаю, виявити порушення…

— Так, завдяки  тому, що можна було перевірити статус людей, було виявлено понад 200 випадків підроблених документів. Загалом багато роботи з актуалізації даних у реєстрі Оберіг лежить на працівниках ТЦК та СП. Вони фактично є операторами або реєстраторами даних щодо військовозобов’язаних, бо 90% даних приходить до них у вигляді фізичної присутності людини.

Працівник ТЦК та СП має прийняти облікові документи і перенести їх у реєстр. У цьому велика складність, бо це людський фактор, не вистачає часу. Чого ми хочемо? Ми хочемо відійти від цього людського фактора, ми хочемо, щоб військовозобов’язаний міг оновити свої дані в електронному форматі, не звертаючись до ТЦК та СП, шляхом запиту до інших реєстрів

Наприклад, якщо він хоче уточнити свою освіту, він робить запит в Оберіг, дозволяє йому зайти в реєстр Міносвіти за своїми документами та основними даними (який рік закінчення, яка спеціальність) і перенести це в картку військовозобов’язаного. Тільки-но ми запустимо можливість уточнення даних військовозобов’язаними через електронний формат, ми побачимо, що близько 90% даних буде актуалізовано, і людям буде зручніше це робити. Більше не буде тієї проблеми, коли в ТЦК кажуть, що немає останніх актуальних даних.

Зараз ми можемо отримати у Державній міграційній службі останнє місце проживання. Працівник ТЦК та СП робить щодо конкретної особи запит і отримує це місце проживання. Це вже покращення цього процесу, цифровізація процесу, але все одно ініціацію робить працівник ТЦК та СП, який вже перевантажений, у нього є свої завдання.

— Але він вже має можливість це зробити зараз?

— Так!

— Чи може він дізнатися, де людина працює?

— Де працює людина, цей обмін зараз в роботі, ми піднімаємо обмін з Пенсійним фондом, де фактично будемо бачити електронну трудову книжку людини. І таким чином ми зможемо більш цільовим шляхом мобілізувати людей. Будемо розуміти, який професійний шлях цієї людини, і відправляти її на ту ділянку фронту, де вона буде найбільш фахова і професійна.

Ми можемо провести експеримент – звернутися до ТЦК та СП і попросити співробітника зробити запит до реєстру про людину та її теперішнє місце проживання. Але ми в цифровій команді Міноборони все ж таки вважаємо, що цей шлях має бути автоматичним. Тобто людина сама має ініціювати оновлення даних через запити в реєстр.

Так працює Дія. Раніше людина ініціювала  щодо себе запит про Covid-сертифікат. Ви звертаєтеся до електронної системи охорони здоров’я, надаєте набір даних про себе, і вона видає вам ваш Covid-сертифікат. Така ж історія має бути з документами військовозобов’язаного: ви звертаєтесь до всіх реєстрів, але це робить людина, вона ініціює. Тоді зникає навантаження на ТЦК і СП.

— Проблема в тому, що, якщо це буде не обов’язковим, людина навряд чи захоче це робити?

— Насправді ми не можемо достеменно знати, що людина не хоче цього робити (оновлювати свої облікові дані, – Ред.), ми бачимо, що зараз є багато труднощів і незручностей, людина часто не хоче йти в ТЦК та СП, з різних причин. Можливо, якби це було електронним, ти міг би з будь-якої зручної тобі точки зробити цей запит і актуалізувати свої дані, то у громадян було б більше довіри, більше можливостей актуалізувати свої дані. Зараз це навантаження на працівника ТЦК та СП. Людині потрібно прийти з документами, ксерокопіями – це дуже складний процес.

— Ви кажете, що могли би експеримент провести, щоб працівник ТЦК та СП зробив запит у реєстрі, тобто доки це так не працює, ТЦК не має можливості робити такі запити?

— Працівник тепер може оновлювати дані, але робить це лише тоді, коли людина приходить до ТЦК та СП оновити свої дані. Оскільки працівник ТЦК та СП має працювати з пулом людей, які приходять до нього фізично, він не має часу на переорганізацію та низку запитів щодо інших людей. Він взаємодіє з тими людьми, які приходять до нього тут і зараз, і великий пул людей залишається без цієї перевірки. Фактично, без запиту додаткових даних.

— Насправді військовозобов’язаному самому важливо знати, які дані про нього є в реєстрі Оберіг. Чому?

— Тому що будь-яка помилка працівника ТЦК та СП – наприклад, він помилково оголосив людину в розшук. Це людський фактор – людина не знає, що вона має такий статус, живе і в якийсь момент розуміє, що вона в розшуку. Це недобре, тому ми повинні зробити так, щоб люди могли бачити свій статус у державних реєстрах. Ми повинні зробити так, щоб дані про людину були видимими для неї. Тоді буде довіра. Ми як Міністерство оборони маємо це забезпечити, дати людям можливість у будь-який момент надіслати запит в Оберіг і дізнатися, які дані про неї там є.

На запитання, що зміниться у системі Оберіг після схвалення законопроєкту 10062, який Володимир Зеленський підписав напередодні, Черногоренко відповіла, що у Міноборони вважають, що він приведе до цифрової революції, бо дасть можливість швидко масштабувати всі ці системи.

Вона зауважила, що багато положень законопроєкту присвячено тому, щоб легко отримувати статус УБД.

Читайте також
Електронний кабінет військовозобов’язаного: в Міноборони пояснили, чи будуть повістки
Чи можуть мобілізувати, якщо мати з інвалідністю 2 групи

Війна в Україні, Міноборони України, Мобілізація, ТЦК
Якщо побачили помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Завантаження

Помилка в тексті
Помилка