Підписано законопроєкт 10062: у Міноборони розповіли про е-кабінет і що змінить система Оберіг

На якій стадії розробка електронного кабінету військовозобов’язаного, скільки даних наповнили Оберіг з інших держреєстрів та чому військовозобов’язаному самому важливо знати, які дані про нього є в реєстрі Оберіг.
Факти ICTV поспілкувалися із заступницею міністра оборони Катериною Черногоренко, щоб отримати відповіді на ці та інші запитання.
— На якій стадії розробка електронного кабінету військовозобов’язаних?
— Електронний кабінет буде існувати на базі реєстру військовозобов’язаних, резервістів, призовників (Оберіг), тобто він буде фронтом, або зовнішньою оболонкою реєстру Оберіг для громадянина! Тільки-но буде проголосовано закон (про мобілізацію, – Ред.), ми зможемо достатньо швидко створити цю систему, яка дасть можливість громадянину взаємодіяти з реєстром Оберіг.
Маємо вже влітку план презентувати. З боку системи, яка знаходиться на бекенді, – це буде система Оберіг. Це єдине джерело правди про статус військовозобов’язаного, про те, чи виключений він зараз з обліку, чи перебуває в розшуку, яка в нього освіта. Оберіг – це основа для смарт-мобілізації та справедливої мобілізації!
Ми плануємо, щоб працівники ТЦК та СП в ідеалі працювали виключно з цією системою, могли запитувати електронні дані, щоб бігали дані, а не люди, і формувати таку електронну особову картку військовозобов’язаного, щоб мати можливість викликати військовозобов’язаного, а не дублювати повістки людям, які вже служать або зняті з військового обліку.
— В одному із ТЦК та СП нам сказали, що в реєстрі зараз лише їхні оцифровані картотеки, і ці дані зазвичай застарілі. Ще не вдалося синхронізувати Оберіг із іншими реєстрами?
— Насправді вдалося. Дуже багато даних про військовозобов’язаних вже є в реєстрі, ми можемо констатувати, що 86% даних з інших державних реєстрів наповнили Оберіг! Ми зробили обмін вже з 6 великими реєстрами.
Це Державний реєстр фізичних осіб податкової служби – це такий базовий реєстр; Державний реєстр актів цивільного стану – ми можемо отримувати там дані щодо померлих; Державний реєстр судової адміністрації; реєстр МОН; реєстр Державної міграційної служби, де ми можемо отримувати поточне місце проживання. Ми зробили обмін з ДПСУ. До речі, обмін з ДПС – це революційний підхід, бо вперше ми не тільки отримуємо дані з інших реєстрів, а й віддаємо статус. Прикордонники можуть надсилати запит щодо військовозобов’язаних, які перетинають кордон, і отримувати статус військово-облікового документа.
— Вже вдалося, знаю, виявити порушення…
— Так, завдяки тому, що можна було перевірити статус людей, було виявлено понад 200 випадків підроблених документів. Загалом багато роботи з актуалізації даних у реєстрі Оберіг лежить на працівниках ТЦК та СП. Вони фактично є операторами або реєстраторами даних щодо військовозобов’язаних, бо 90% даних приходить до них у вигляді фізичної присутності людини.
Працівник ТЦК та СП має прийняти облікові документи і перенести їх у реєстр. У цьому велика складність, бо це людський фактор, не вистачає часу. Чого ми хочемо? Ми хочемо відійти від цього людського фактора, ми хочемо, щоб військовозобов’язаний міг оновити свої дані в електронному форматі, не звертаючись до ТЦК та СП, шляхом запиту до інших реєстрів
Наприклад, якщо він хоче уточнити свою освіту, він робить запит в Оберіг, дозволяє йому зайти в реєстр Міносвіти за своїми документами та основними даними (який рік закінчення, яка спеціальність) і перенести це в картку військовозобов’язаного. Тільки-но ми запустимо можливість уточнення даних військовозобов’язаними через електронний формат, ми побачимо, що близько 90% даних буде актуалізовано, і людям буде зручніше це робити. Більше не буде тієї проблеми, коли в ТЦК кажуть, що немає останніх актуальних даних.
Зараз ми можемо отримати у Державній міграційній службі останнє місце проживання. Працівник ТЦК та СП робить щодо конкретної особи запит і отримує це місце проживання. Це вже покращення цього процесу, цифровізація процесу, але все одно ініціацію робить працівник ТЦК та СП, який вже перевантажений, у нього є свої завдання.
— Але він вже має можливість це зробити зараз?
— Так!
— Чи може він дізнатися, де людина працює?
— Де працює людина, цей обмін зараз в роботі, ми піднімаємо обмін з Пенсійним фондом, де фактично будемо бачити електронну трудову книжку людини. І таким чином ми зможемо більш цільовим шляхом мобілізувати людей. Будемо розуміти, який професійний шлях цієї людини, і відправляти її на ту ділянку фронту, де вона буде найбільш фахова і професійна.
Ми можемо провести експеримент – звернутися до ТЦК та СП і попросити співробітника зробити запит до реєстру про людину та її теперішнє місце проживання. Але ми в цифровій команді Міноборони все ж таки вважаємо, що цей шлях має бути автоматичним. Тобто людина сама має ініціювати оновлення даних через запити в реєстр.
Так працює Дія. Раніше людина ініціювала щодо себе запит про Covid-сертифікат. Ви звертаєтеся до електронної системи охорони здоров’я, надаєте набір даних про себе, і вона видає вам ваш Covid-сертифікат. Така ж історія має бути з документами військовозобов’язаного: ви звертаєтесь до всіх реєстрів, але це робить людина, вона ініціює. Тоді зникає навантаження на ТЦК і СП.
— Проблема в тому, що, якщо це буде не обов’язковим, людина навряд чи захоче це робити?
— Насправді ми не можемо достеменно знати, що людина не хоче цього робити (оновлювати свої облікові дані, – Ред.), ми бачимо, що зараз є багато труднощів і незручностей, людина часто не хоче йти в ТЦК та СП, з різних причин. Можливо, якби це було електронним, ти міг би з будь-якої зручної тобі точки зробити цей запит і актуалізувати свої дані, то у громадян було б більше довіри, більше можливостей актуалізувати свої дані. Зараз це навантаження на працівника ТЦК та СП. Людині потрібно прийти з документами, ксерокопіями – це дуже складний процес.
— Ви кажете, що могли би експеримент провести, щоб працівник ТЦК та СП зробив запит у реєстрі, тобто доки це так не працює, ТЦК не має можливості робити такі запити?
— Працівник тепер може оновлювати дані, але робить це лише тоді, коли людина приходить до ТЦК та СП оновити свої дані. Оскільки працівник ТЦК та СП має працювати з пулом людей, які приходять до нього фізично, він не має часу на переорганізацію та низку запитів щодо інших людей. Він взаємодіє з тими людьми, які приходять до нього тут і зараз, і великий пул людей залишається без цієї перевірки. Фактично, без запиту додаткових даних.
— Насправді військовозобов’язаному самому важливо знати, які дані про нього є в реєстрі Оберіг. Чому?
— Тому що будь-яка помилка працівника ТЦК та СП – наприклад, він помилково оголосив людину в розшук. Це людський фактор – людина не знає, що вона має такий статус, живе і в якийсь момент розуміє, що вона в розшуку. Це недобре, тому ми повинні зробити так, щоб люди могли бачити свій статус у державних реєстрах. Ми повинні зробити так, щоб дані про людину були видимими для неї. Тоді буде довіра. Ми як Міністерство оборони маємо це забезпечити, дати людям можливість у будь-який момент надіслати запит в Оберіг і дізнатися, які дані про неї там є.
На запитання, що зміниться у системі Оберіг після схвалення законопроєкту 10062, який Володимир Зеленський підписав напередодні, Черногоренко відповіла, що у Міноборони вважають, що він приведе до цифрової революції, бо дасть можливість швидко масштабувати всі ці системи.
Вона зауважила, що багато положень законопроєкту присвячено тому, щоб легко отримувати статус УБД.