Пояснюємо
, редакторка стрічки

Як отримати сертифікат на підтвердження рівня володіння державною мовою та для чого він потрібен

людина, зошит, ручка
Фото: Pixabay

Державний сертифікат про рівень володіння українською мовою необхідний певній категорії осіб. Він видається після складання іспиту.

Як отримати сертифікат про рівень володіння державною мовою та які документи для цього знадобляться в Україні у 2025 році —  читайте на Фактах ICTV.

Навіщо потрібен сертифікат з української мови

Державний сертифікат про рівень володіння українською мовою є офіційним документом, який видається Національною комісією зі стандартів державної мови та засвідчує рівень володіння державною мовою.

Зараз дивляться

Особи, які мають намір набути громадянство України, посадовці, які зобов’язані володіти державною мовою та застосовувати її під час виконання службових обов’язків, або ті посадовці, хто має намір податися на державну посаду, від 16 липня 2021 року повинні засвідчувати свій рівень володіння державною мовою.

Закон України Про забезпечення функціонування української мови як державної (згідно зі ст.9 ) передбачає список осіб, які зобов’язані володіти державною мовою та застосовувати її під час виконання службових обов’язків. До цього переліку належать:

  • президент та прем’єр-міністр України;
  • члени Кабінету міністрів;
  • депутати Верховної Ради;
  • депутати місцевих рад;
  • посадові особи органів місцевого самоврядування;
  • керівники інших центральних органів виконавчої влади та їхні заступники.

Підпадають під дію закону усі державні службовці, службовці Національного банку, посадові особи Нацполіції, особи офіцерського складу, які проходять військову службу за контрактом, адвокати, нотаріуси, судді та прокурори, керівники закладів освіти всіх форм власності й працівники державних і комунальних закладів охорони здоров’я.

Державний сертифікат виглядає наступним чином:

Як отримати сертифікат з української мови

Складати іспит з української мови можна в  уповноважених установах — закладах вищої освіти незалежно від місця проживання. 

З актуальним переліком уповноважених установ, у яких проводяться іспити на визначення рівня володіння державною мовою для виконання службових обов’язків можна ознайомитись за посиланням.

Актуальний перелік уповноважених установ, у яких проводяться іспити на визначення рівня володіння державною мовою для набуття громадянства України можна подивитись тут.

Для складання іспиту необхідно:

  • зареєструватися онлайн — створити особистий кабінет, вказати ПІБ, місце, дату і час складання іспиту;
  • прийти в певний час до обраної локації з документом, що засвідчує особу, та пристроєм КЕП (кваліфікований електронний підпис);
  • скласти іспит.

Зверніть увагу! Скласти іспит онлайн неможливо.

Іспит триває 60 хвилин (для набуття громадянства 150 хвилин) і складається з:

  • тестів;
  • письмової роботи (написання тексту на визначену тему);
  • усного завдання (монологічне висловлювання).

Для отримання сертифіката для виконання службових обов’язків потрібно набрати понад 70% правильних відповідей, а для набуття громадянства — понад 50%.

У разі незадовільного результату або неявки повторно скласти іспит можливо лише через 4 місяці.

Скільки коштує та коли буде готовий

Результати іспиту на знання державної мови оприлюднюються не пізніше 15 календарних днів від дати його складання. Комісія ухвалює рішення про встановлення результатів іспиту на рівень володіння державною мовою, визначення рівня володіння державною мовою та видачу (відмову у видачі) державних сертифікатів, яке публікує на офіційному вебсайті Комісії.

Для громадян України іспит на визначення рівня володіння державною мовою й отримання сертифіката — безплатні.

Для іноземців та осіб без громадянства оплата за іспит становить три розміри прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що був встановлений на 1 січня календарного року. У 2025 році ця сума становить 9 084 грн.

Який строк дії державного сертифіката

Державний сертифікат про рівень володіння державною мовою не має терміну придатності й видається, як і документи про освіту, на необмежений термін.

Державний сертифікат вважається виданим у момент внесення до Реєстру відповідного запису.

Електронний державний сертифікат також зберігається у електронному Реєстрі державних сертифікатів. Доступ до інформації в реєстрі надається через офіційний вебсайт Комісії.

Читайте також
Понад 90% українців пишаються своїм громадянством
91% українців пишаються своїм громадянством: опитування

державна мова, Документи, Українська мова
Якщо побачили помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Завантаження

Помилка в тексті
Помилка