
Президент України Володимир Зеленський анонсував масштабні зміни на Укрзалізниці: будівництво та модернізацію вагонів, потягів, а також оновлення залізничних шляхів.
Про це глава держави поінформував під час виступу на форумі Велике будівництво: нова залізниця.
Зеленський нагадав, що два роки тому ініціював програму Велике будівництво. Першим напрямком цієї програми стало будівництво та ремонт доріг в Україні. Далі програму поширили на будівництво та реконструкцію шкіл, дитсадків, лікарень, спорткомплексів, стадіонів, басейнів, регіональних аеропортів, а також замків, соборів та музеїв.
Тепер, за словами Зеленського, дійшла черга і до Укрзалізниці.
– Стартує наступний важливий напрямок – нова Українська залізниця. Роками залізницю руйнувала корозія: поганий менеджмент і корупція. Як іржа, її вкрили непрозорість і неефективність. Через це вона стала недешева, незручна і навіть небезпечна. Стан, до якого була доведена наша УЗ за всі роки, коротко можна описати так: доісторичний локомотив, який зношеними шляхами ледве тягне потяг із скрипучими вагонами до брудних станцій і некомфортних вокзалів, – наголосив Зеленський.
Він нагадав, що влітку цього року ситуацію на Укрзалізниці розглядали на засіданні Ради національної безпеки і оборони України. Тоді РНБО доручила Кабінету міністрів провести аналіз та за необхідності ухвалити кардинальні (зокрема і кадрові) рішення.
– Стратегічний актив, який дехто вважав своєю особистою, своєю приватною компанією перевезень, держава сьогодні повертає під свій контроль, – заявив президент.
Зеленський зазначив, що є вже перші позитивні результати. Наприклад, вперше за 12 місяців Укрзалізниця вийшла на прибутковість, а також було підвищено вартість вантажних перевезень (за словами президента, тарифи раніше були штучно занижені в інтересах великого бізнесу).
– Є додаткові 2 млрд грн, які УЗ отримала цього року, і понад 12 млрд грн, які компанія обов’язково отримає наступного року, – додав глава держави.
Серед напрямків змін на Укрзалізниці в рамках Великого будівництва Володимир Зеленський назвав:
• Надходження до кінця 2021 року трьох нових дизельних поїздів (які виготовляє Крюківський вагонобудівний завод); ще 20 будуть замовлені на 2022-2023 роки.
• Надходження в 2021 році перших 20 нових спальних вагонів із 100 замовлених (у планах – за наступні два роки побудувати ще 500 таких сучасних купейних вагонів).
• Запуск проекту City Express (це проект приміського сполучення електричками у великих містах України). Для нього закупляють сучасні електропотяги. Перші потяги мають вийти на маршрут у Києві, Харкові, Дніпрі наступного року.
• Масштабне будівництво і модернізація рухомого складу та залізничних шляхів (йдеться, зокрема, про оновлення тисяч вантажних вагонів до 2028 року). Президент назвав це наймасштабнішою за роки незалежності модернізацією.
– Десятки тисяч вагонів, тисячі нових робочих місць. Це формування абсолютно нового ринку загальним обсягом 100 млрд грн, – розповів Зеленський.
У вересні антикризовий штаб Укрзалізниці, створений рішенням Ради національної безпеки і оборони, розробив комплекс заходів для виведення компанії з глибокої кризи.
Згідно із звітом Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради, Укрзалізниця втратила третину основних фондів.