Естонія затримала нафтовий танкер, який входить до тіньового флоту Росії

11 квітня Сили оборони Естонії затримали нафтовий танкер Kiwala, який прямував без вантажу до російського порту Усть-Луга.
Про це повідомили видання Postimees і Fakti.bg.
Затримання танкера Kiwala
Судно зайшло до Талліннської затоки без прапора, порушуючи санкційні обмеження. За інформацією українського державного порталу War Sanctions, танкер перебуває під санкціями Євросоюзу, а також Канади, Швейцарії та Великої Британії.
Крім того, він не мав державної реєстрації, що порушує морське право та забороняє йому перебувати у відкритих водах.
Командувач Військово-морських сил Естонії Стре Іво Варк підтвердив, що судно належить до тіньового флоту РФ. За його словами, компетентні органи затримали судно для перевірки документів і юридичного статусу.
Зазначається, що інфраструктура країни під час цього інциденту не постраждала.
Транспортний департамент Естонії розпочав повну перевірку судна – як технічного стану, так і всіх супровідних документів. Якщо буде виявлено серйозні порушення, які можуть створити небезпеку для судноплавства, танкер залишиться під арештом до усунення проблем.
Екіпаж танкера
На борту Kiwala перебуває 24 людини. Капітан – громадянин Китаю, екіпаж, ймовірно, складається з громадян Мавританії. За даними ЗМІ, капітан погодився співпрацювати з владою.
Після затримання екіпаж надав сертифікат про реєстрацію під прапором Джибуті. Однак представники цієї країни заявили, що танкер не зареєстрований у їхньому реєстрі. До того ж не відомо, хто є фактичним бенефіціаром судна.
Згідно з War Sanctions, раніше його капітаном був Сергій Харченко. Судно перебуває у власності та під управлінням компанії Tirad Shipping Inc, зареєстрованої на Маврикії. Це єдиний танкер, яким володіє компанія, і він використовується для перевезення російської нафти, оминаючи санкційний контроль.
До цього управління танкером здійснювали турецька компанія Unic Tanker Ship Management та індійська Gatik Ship Management. Остання відігравала ключову роль у діяльності тіньового флоту з початку повномасштабної війни Росії проти України.
Що відомо про тіньовий флот Росії
У грудні 2022 року країни G7, ЄС та Австралія встановили обмеження на ціну російської нафти – не більше $60 за барель. З лютого 2023 року запровадили обмеження й на нафтопродукти: $100 за дизель, $45 за інші мастила.
Щоб обходити санкції, Росія почала формувати тіньовий флот – танкери, які діють під підставними прапорами або без них. У липні 2023 року прем’єр Великої Британії Кір Стармер оголосив про боротьбу з такими судами.
Під його керівництвом 44 європейські країни разом з ЄС, а пізніше й США та Канада, погодили нові обмеження проти суден, які допомагають РФ обходити санкції.
Британська влада повідомляла, що деякі кораблі тіньового флоту не лише перевозять нафту, а й виконують функції шпигунських станцій або транспортують зброю.
За словами Стармера, тіньовий флот Росії налічує до 600 суден – це близько 10% світового флоту, який перевозить рідкі вантажі. Щодня за його допомогою РФ транспортує до 1,7 млн барелів нафти, що приносить Кремлю значні доходи.
Країни-партнери періодично розширюють санкційні списки, додаючи нові танкери з тіньового флоту, щоб ускладнити Росії логістику нафтового експорту.
