PCEtLSDQndC1INC00L7QsdCw0LLQu9C10L3QsCDRgNC10LrQu9Cw0LzQvNCwIGZ1bGxzY3JlZW4gLS0hPg==
ФАКТИ iPad / iPhone ФАКТИ Android

Мирослав Продан і сканери на митницях

Незабаром на митних постах по всьому периметру західного кордону України почнуть діяти сім стаціонарних сканувальних систем для огляду вантажних транспортних засобів та контейнерів.

Мирослав Продан і сканери на митницях

Спеціальні сканери придбані Державною фіскальною службою під керівництвом Мирослава Продана.

Їх вже встановлюють на пунктах пропуску Ужгород та Чоп у Закарпатській області, Рава-Руська, Краківець та Шегині – у Львівській, Ягодин – у Волинській та Порубне – у Чернівецькій областях.

– Готовність до запуску проекту – 95%. Маючи сусіда-агресора, в перспективі встановлюватимемо сканери і на північній ділянці кордону.

Крім того, така техніка має запрацювати у портах Великої Одеси, оскільки більшість контейнерних перевезень здійснюється саме через них, – повідомив виконувач обов’язків голови ДФС Олександр Власов.

Мирослав Продан і блокування контрабанди

Сучасні сканувальні комплекти власного виробництва на митних пунктах пропуску на західному кордоні монтують спеціалісти китайської компанії Nuctech Company Limited. Торік вона на торгах у системі Прозорро перемогла компанії з ОАЕ та Німеччини, що пропонували сканери виробництва США.

Комплекси закуплені майже за 700 млн грн. Ці кошти були виділені митниці на технічне оснащення кордону за рахунок перевиконання показників із забезпечення надходжень митних платежів до бюджету.

Закупівля сканувальних комплексів проведена за принципом «під ключ» – китайська компанія забезпечує весь комплекс заходів введення обладнання в експлуатацію та подальше його гарантійне обслуговування.

Читайте: Боротьба з контрабандою на митниці: як вона вплине на українського виробника

Підготовчі заходи, пов’язані з відведенням земельних ділянок під розміщення сканувальних систем у пунктах пропуску, ДФС провела ще 2017 року.

Реалізації ідеї Мирослава Продана обладнати сканувальними пристроями митні переходи через кордон передували чотири безуспішні спроби провести тендерні процедури через незалежні від фіскальної служби причини.

Ще 2017 року ДФС під керівництвом Мирослава Продана зіткнулася із проблемою державних закупівель. Оголошені торги неодноразово блокував Антимонопольний комітет України з формального приводу – за скаргою одного з учасників тендеру.

Читайте: Найефективніше митниця працювала за Продана – експерт

Надалі колегія АМКУ з розгляду скарг не поспішала розглядати це питання, кілька разів переносячи проведення засідання. Вочевидь, сама ідея закупівлі сканерів подобалася далеко не всім.

Битися за сканери відомству Мирослава Продана доводилося навіть на судових засіданнях в Окружному адміністративному суді Києва.

– Шалений спротив, спрямований проти появи на митницях сучасних сканерів, я не можу назвати інакше, ніж диверсією проти України.

Комплексний підхід з удосконалення контролю та обладнання пунктів пропуску стаціонарними сканувальними системами дозволить поставити хрест на більшості контрабандних схем та знизити обсяг контрабанди в рази, – зазначав Мирослав Продан.

У питанні закупівлі сканувальних систем для огляду вантажних автомобілів та контейнерів очільник ДФС Мирослав Продан отримав впливового союзника – прем’єр-міністра України.

Володимир Гройсман теж не приховував невдоволення діями Антимонопольного комітету і відверто назвав блокування тендерів злочином проти держави. Адже гальмування процедур закупівлі сканерів загрожувало виконанню програми надходжень митних платежів до бюджету.

Коли прем’єр-міністр пригрозив керівникові АМКУ відставкою за фактом виявленої змови, яка призвела до затягування проведення процедур, закупівлі були розблоковані.

– Питання сканерів — це вже питання репутації нашої країни. Ніхто з наших міжнародних партнерів не може зрозуміти, чому, маючи кошти — а Кабмін повністю профінансував програму, ми досі не встановили сканери на митниці.

Сканувальні стаціонарні системи мають діяти у ключових пунктах пропуску на державному кордоні з усіма сусідніми країнами. Головний пріоритет – західний кордон, найбільш завантажений за товаро- і пасажиропотоком, а відповідно – і за переміщенням контрабандних вантажів, – додає Мирослав Продан.

Як працює

За день через пункт пропуску на кордоні проїжджають тисячі автомобілів та вантажівок у режимах експорту, імпорту та транзиту.

Митниці доводиться утримувати великий штат співробітників і купувати допоміжні фізичні засоби контролю, аби провести ретельний огляд кожного транспортного засобу. Для цього потрібно вивантажити з автомобіля весь вантаж, звірити його наявність із заявленим у декларації, а після цього – завантажити назад.

Читайте: Єдине вікно: що зміниться на митниці

Цей процес займе кілька годин, що явно не сподобається власнику вантажу. Але саме цим користуються нечисті на руку контрабандисти.

Наприклад, дорогі брендові сумки у вантажівці ховають від митного контролю, закривають їх дешевим посудом. Якщо вивантажити ящики з посудом, то обов’язково частина розіб’ється, і тоді митниці доведеться відповідати на претензії власника вантажу. 

– Зі сканерам у митниці не буде клопотів, – наполягає Мирослав Продан.

В чому суть роботи сканера? Автомобіль проїжджає спеціальну рамку, і його вміст і колеса просвічуються. Оператор на моніторі бачить, що і в якому обсязі розміщене у вантажівці – брендові сумки під виглядом чайних сервізів уже не провезеш.

Після скануваня і зважування на кузов чіпляють спеціальний електронний замок, а інформація передається у таргетинговий центр центрального апарату ДФС у Києві. Відтак забезпечено абсолютний контроль за вантажем як у пункті пропуску, так і на центральному рівні.

Аби запровадити таку модель митного контролю, ДФС під керівництвом Мирослава Продана провела консультації з європейськими партнерами. Зокрема, вивчила досвід польських колег – на державному кордоні Польщі використовуються 37 сучасних сканувальних засобів стаціонарного типу.

– Ми фактично узяли польську модель та адаптували її до особливостей України, – каже Продан.

Мирослав Продан про корупцію

– Неможливо побороти корупцію в країні, не знищивши одну з її кормових баз – контрабанду. А щоб знищити контрабанду, потрібне сучасне устаткування, – зазначив Мирослав Продан.

За його словами, навіть небагаті європейські країни змогли створити електронні митниці й покінчити з проблемами контрабанди та корупції.

В Албанії донедавна митники навіть не практикували зважування контейнерів, а просто брали певну суму з кожного контейнера — ось і все розмитнення. А нині на албанській митниці не зустрінеш самого митника— усе автоматизовано.

– Кожен контейнер проїжджає через сканер. У приміщенні, де стоїть сканер, розміщені камери для зчитування номерних знаків, камери фіксації номерів контейнерів, радіологічний контроль.

Пакет документів на вантаж, а також уся інша інформація передається у спеціальний відділ, що визначає митну вартість. При цьому з документів прибирають назву компанії-імпортера, щоб оцінка проводилася анонімно.

Фахівці відділу не знають, чий вантаж оцінюють. Митники не знають, хто проводить оцінку. Таким чином, повністю усувається корупційний складник, – каже Мирослав Продан.

Він додає, що аналогічне забезпечення митників засобами технічного контролю для боротьби з контрабандою та порушенням митних правил дозволить їм успішно перешкоджати проникненню контрабандних вантажів на митну територію України.

Коли окупляться сканери Продана

Використання стаціонарних сканувальних систем для боротьби з контрабандою у пунктам пропуску рекомендує Організація з безпеки і співробітництва в Європі.

Проте це дуже недешеве задоволення. Обладнання одного пункту пропуску стаціонарним ваговим і сканувальним комплексом коштує кілька мільйонів доларів. Тим не менше, каже Мирослав Продан, такі витрати економічно виправдані.

– Сканери дозволяють швидко і якісно перевірити автомобіль. Без них за митного контролю лише за допомогою собак та дзеркал митниця не може ефективно боротися з потоками контрабанди, через що країна втрачає десятки мільярдів гривень щороку.

Новітні сканери дозволять суттєво пришвидшити саму процедуру митного контролю для сумлінних бізнесменів. Водночас, ускладнення перевезень поза митним контролем отримають ділки, контрабандисти, які роками будували схеми на митниці, спотворювали конкуренцію та заважали економічному зростанню.

Окрім того, встановлення сканерів істотно посилить боротьбу з корупцією. Сканери перекриють тіньові потоки, і мільярди гривень буде повернуто у бюджет. Тому інвестиція в сканувальні системи для держави окупиться за рік, – підсумовує Продан.

Перші результати діяльності стаціонарних сканувальних систем для огляду вантажних транспортних засобів та контейнерів уже цього року підбиватиме новостворена Державна митна служба.

Раніше Факти ICTV писали про корупцію на митницях.

Якщо побачили помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
Завантаження...

Вгору Вгору
Вверх

    Знайшли помилку в тексті?

    Помилка