Укр Рус
Ми рекомендуємо
Ми рекомендуємо

Хайп, СМС та реклама у Facebook: як партії агітують перед виборами

Парламентські вибори 2019
Фото: Getty Images

Парламентські вибори 2019 відбудуться вже 21 липня. Тому партії та кандидати-мажоритарники використовують останній шанс залучити виборців.

Президентські вибори показали, що традиційні підходи до агітації більше не працюють. Точніше – працюють не так ефективно. Володимир Зеленський довів, що можна перемогти, не витрачаючи мільярди і ведучи свою кампанію онлайн. А ще він продемонстрував, що молодь на виборах все ж таки голосує, а тому на цей електорат теж треба зважати.

Facebook-кампанії

Соцмережі стають одним з головних джерел інформації на рівні з провідними ЗМІ. А оскільки близько половини українських користувачів інтернету зареєстровані у Facebook (майже 13 млн українців), це найбільш популярний майданчик для реклами та агітації.

Зараз дивляться

– Більшість повідомлень вузькотаргетовані, тобто команди кандидатів, партій розробляють різні меседжі (часто дуже відмінні) для різних аудиторій. Таку тактику вперше використали з подання Cambridge Ananlytica на президентських виборах у США, – пояснює Володимир Хіцяк, керівник Центру етики і технологій Львівської бізнес-школи УКУ.

Експерт також зазначає, що політики почали активніше працювати з локальними лідерами думок в соцмережах, використовувати ситуативну та вірусну реклами.

Активно політсили користуються ботами, які можуть збільшити кількість підписників, лайків і коментарів, додає Ксенія Омельченко, експерт в сфері PR, комунікацій і роботи з репутацією.

– Серед інших відомих способів промо в онлайні – придбання вже розкручених груп та перетворення їх на групи підтримки того чи іншого кандидата, участь у “гівах”, маскування під вже відомі політичні бренди та хайп (наприклад, реклама кандидата в президенти Ігоря Шевченка у стилі телешоу Холостяк), – зазначає експерт.

Скільки партії витратили на Facebook?

Ще напередодні президентських виборів соцмережа змінила алгоритм реклами задля уникнення фальсифікації. Тепер користувачеві відображається замовник тієї чи іншої реклами, а дані про витрати стали відкритими.

Політична реклама
Політична реклама

Лідером за обсягом рекламних повідомлень у Facebook є партія Святослава Вакарчука Голос. Так, за останні сім днів її витрати сягнули $134,3 тис. На другому місці партія Європейська солідарність Петра Порошенка – $95,5 тис.

Скільки партії витратили на рекламу у facebook

На рекламу у соцмережах розраховують не всі. Радикальна партія Ляшка, приміром, на рекламу у Facebook за цей час грошей не витрачала. Це пов’язано з її електоратом, який не користується активно соцмережами.

Чи ефективна така реклама?

Найчастіше замовники політичної реклами ставлять за мету збільшити впізнаваність того чи іншого кандидата, зазначає Ксенія Омельченко.

– Якщо ви хочете, аби відео побачило 1 млн користувачів, то доведеться витратити $10 тис. Це ще залежить від аудиторії, на яку ви налаштовуєте рекламу, а також кількості конкурентних постів в аукціоні Facebook.

Експерт наголошує, що більшість коштів кандидатами “зливаються” через проблеми з налаштуванням таргетингу.

– Проблеми киян відрізняються від проблем інших регіонів, але політики продовжують крутити рекламу на стандартну аудиторію – вся Україна, 18-65 років. А запускати рекламу на все місто, якщо ти балотуєшся тільки за одним округом (наприклад, Соломянським районом Києва), неефективно.

Саме тому реклама у Facebook на цих виборах – це популярний інструмент саме для мажоритарників, які можуть обмежити покази лише для жителів певних регіонів.

– Для них соцмережі є справжнім полем битви, паралельним активній роботі на окрузі (зустрічі з виборцями та ін.), – зазначає Лілія Брудницька, експерт Центру структурної політології Вибір.

Вона додає, що соцмережі дозволяють глибше знатись на проблемах округу та вести комунікацію з виборцями. Втім, оцінити ефективність такого методу можна буде за результатами виборів.

Що дають соцмережі?

Соцмережі – це, передусім, емоції та діалог з виборцями. Володимир Хіцяк пояснює, що передвиборчі кампанії стають більш відкритими до діалогу, а якість зворотього звязку помітно зростає:

– У політиків вже не вийде запустити гарний відеоролик в ротацію і більше нічого не робити, як це є на ТБ. Соцмережі не прощають зверхнього ставлення і відсутності діалогу.

Окрім того, в соцмережах набагато легше працювати з емоціями виборців. Втім, це не тільки позитивна тенденція, адже керувати емоціями набагато складніше, ніж достукатися до раціо електорату, зазначає Брудницька.

– Яскравий приклад – кампанія у Facebook Европейської солідраності Петра Порошенка: емоційна, кліпова, але малоефективна, судячи з динаміки рейтингів, доки вагомий акцент робився на соцмережі. Як тільки ЕС збільшила свою присутність у  телеефірах, рейтинги пішли вгору.

Не лише інтернетом

Попри популярність інтернету, політики продовжують використовувати традиційні методи.

Раніше політичні сили часто заручались підтримкою зірок шоу-бізнесу на виборах. Ця технологія не є новою. Втім, цьогоріч у цьому немає потреби, оскільки багато зірок самостійно йдуть у Раду.

Парламентські вибори 2019: які технології використовують партії Фото 2

Так, з безкоштовними концертами Україною їздить Святослав Вакарчук, у багатьох містах проходить фестиваль Квартал фест, а Михайло Поплавський співає разом з Олегом Вінником на одній сцені. І все це відбувається напередодні парламентських виборів.

Втім, у Комітеті виборців України застерігають – такі заходи мають оплачуватись з виборчих фондів кандидатів. Якщо витрати на агітацію не відображені у фінансовому звіті, це може загрожувати кримітальною відповідальністю.

Читайте: За гречку – до в’язниці. Чим загрожує підкуп та агітація на виборах

Трапляється цьогоріч і СМС-розсилка. Всі пам’ятають, як напередодні другого туру президентських виборів їм особисто телефонував президент з проханням підтримати його.

Це досі працює. Ось, наприклад, повідомлення, які надходили нашим співробітникам від імені Аграрної партії України.

Технології на парламентських виборах
Технології на парламентських виборах

Бути на хайпі

Все частіше політики намагаються потрапити в інформаційний простір. Адже чим частіше про них говорять, нехай і в негативному ключі, тим більше зростають їх рейтинги.

– Ми на порозі ренесансу такої технології, як потрапляння у стрічку новин за будь-яку ціну. Ось те, що нині дає ефект і, до слова, охоплює соцмережі (як майданчик для поширення новин), – вважає Лілія Брудницька.

Так піарились лідери Опозиційної платформи на візиті до Москви, згадує політолог.

Отож, сьогоднішні технології суттєво змінюють саму політику і підходи до неї, а традиційні методи агітації, та ж відома гречка, відходять у минуле.

Якщо ви не піддаєтесь на маніпуляції і голосуєте вдумливо, ми підготували для вас спецпроект про парламентські вибори 2019. Тут ви зможете ознайомитись з програмами партій, їх ідеологіями та першими десятками.

Лілія Ященко 

Вибори 2019, парламентські вибори
Якщо побачили помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Завантаження

Помилка в тексті
Помилка