PCEtLSDQndC1INC00L7QsdCw0LLQu9C10L3QsCDRgNC10LrQu9Cw0LzQvNCwIGZ1bGxzY3JlZW4gLS0hPg==
ФАКТИ iPad / iPhone ФАКТИ Android
Автор: Павло Барбул

Курс на НАТО: скільки Україна витрачає на оборону і чи достатньо цього для вступу

У 2019 році Україна внесла до Конституції курс на входження в ЄС і НАТО як стратегічну мету свого розвитку.

Політична складова цього процесу, традиційно, залишається предметом торгу між політиками як всередині країни, так і на міжнародній арені. Тому дуже складно оцінити, наскільки ми наблизилися або віддалилися від виконання закладених в КУ орієнтирів.

Економічну ж складову оцінити набагато простіше. Насамперед тому, що вона досить чітко проявляється в основному фінансовому документі країни – державному бюджеті.

Верховна Рада вже ухвалила проект держбюджету 2020, і тому можна проаналізувати цей документ на предмет того, наскільки наша країна готова або не готова за базовими фінансовими параметрами до того, щоб прийти в НАТО.

Розумію, що така готовність – поняття досить умовне. Особливо якщо врахувати, що часто усюди згадуються політиками, чиновниками та журналістами стандарти НАТО – це, у своїй абсолютній більшості, процедури і протоколи адміністрування та логістики, а не зброя, боєприпаси та обмундирування.

Проте витрати на оборону та їхня загальна структура цілком можуть дати уявлення про те, чи в обраному напрямку рухається країна або ж кудись звернула, а можливо, і пішла назад.

Читайте: Взаємодія України з НАТО: Кулеба назвав 5 напрямків

Для того, щоб зробити подібне оцінювання, порівняємо показники видаткової частини останнього довоєнного 2013 року з плановими показниками на майбутній 2020 рік.

  2013 2020 (план) Різниця абсолютна Різниця %
Витрати на оборону, млрд грн 15,315 117,509 +102,194 +667,28
Витрати на оборону, млрд доларів США 1,91 4,35 +2,44 +127,75

 

Частина витрат на оборону в % від ВВП 0,96 2,32 +1,36 +141,7
Чисельність ЗСУ, тис. осіб 140 250 +110 +78,6
Витрати на забезпечення діяльності ЗСУ, млрд грн 11,838 88,951 + 77,113 +651,4
Витрати на забезпечення діяльності ВСУ, млрд доларів США 1,48 3,29

 

+1,81

 

+122
Витрати на одного військового у рік, грн 84 557 355 804 +271 247 +320,79
Витрати на одного військового у рік, долари США 10 570 13 178

 

+2 608 +34,67
Витрати на закупівлю озброєння, млрд грн 0,938 22,735 +21,797 +2 323,8
Витрати на закупівлю озброєння, млрд доларів США 0,117 0,842 +0,725 +619,66

 

Експорт зброї Укроборонпромом, млрд грн 7,520 12,267 +4,747 +63,1
Експорт зброї Укроборонпромом, млрд доларів США 0,940 0,451 -0,489 -52

Як видно з таблиці, зростання витрат за всіма статтями відбулося як в абсолютних величинах, так і у відносних. А асигнування на закупівлю озброєння для Збройних сил перевищили обсяги доходів від експорту. Що спростовує розхожу тезу про те, що Україна все продає, не забезпечуючи свою армію.

Самі обсяги асигнування на озброєння залишаються мізерними, оскільки $842 млн – це всього-на-всього три десятки літаків, або ж, у нинішніх роздрібних цінах, приблизно п’ять патронів до автомата Калашникова на один день.

Читайте: ЗСУ отримали перші 100 серійних ракет Вільха – Міноборони

Якщо опиратися на стандарти НАТО щодо частки витрат на оборону стосовно ВВП, то ситуація в Україні виглядає дуже оптимістично. Цей показник у нас складе у 2020 році 2,31%. При тому, що середній показник всіх членів Альянсу – 2,36%, а стандартною планкою є 2%.

При цьому таке співвідношення в НАТО досягається лише за рахунок середньоарифметичних підрахунків на основі загального обсягу оборонних витрат, левова частка яких припадає на США. Так, при загальному оборонному бюджеті всіх країн Північноатлантичного альянсу у 2018 році в $987,508 млрд, частка Сполучених Штатів склала $684,36 млрд (69,65%).

За детального розгляду статистики, оприлюдненої на сайті Альянсу, з’ясовується, що впродовж 2011-2018 років лише кілька країн НАТО забезпечували достатній рівень витрат на оборону або більше затвердженого Альянсом стандарту в 2% від ВВП. Серед цих країн: США (3,18%), Греція (2,22%), Велика Британія (2,15%), Естонія (2,07%), Польща (2,05%), Латвія (2,03 %), Литва (2,0%). У всіх інших країн НАТО цей показник не дотягує до стандарту.

Читайте: Україна прагне розвивати добросусідські відносини з ЄС і НАТО - Кондратюк Реверанс Макрона: чи справді НАТО і ЄС загрожує крах Виплата боргів, оборона, соціальна сфера: як вплине бюджет 2020 року на українців

Якщо оцінити витрати на оборону в доларах США або, що ще показовіше, на одного військовослужбовця, то ситуація виглядає значно гірше. Не маючи на руках повного розпису бюджетних витрат, складно дати оцінку з максимальною точністю. Але знаючи про те, яка частка бюджету Міністерства оборони витрачається на забезпечення діяльності ЗСУ, можна зробити досить адекватний аналіз. Після чого не так складно і порівняти обсяги витрат на одного військовослужбовця в Україні і країнах НАТО (знаючи чисельність їхніх армій), як і з витратами в Російській Федерації.

Відповідно до щорічного звіту The Military Balance 2018, видаваного Міжнародним інститутом стратегічних досліджень, витрати РФ на оборону значно перевершують асигнування України приблизно в 15 разів, а в перерахунку на одного військовослужбовця – приблизно в 2,5 раза.

Що ж стосується країн НАТО, то, наприклад, за приблизно рівних частках витрат на оборону з ВВП у Великій Британії та Україні, британці витрачають приблизно на 25% більше, ніж росіяни і у 11 разів менше, ніж американці.

Греція має приблизно рівний (на 10% більше) з Україною військовий бюджет ($4,9 млрд у 2018 році), але оскільки чисельність ЗСУ Греції близько 140 тис., то і рівень витрат на одного військовослужбовця, відповідно – в два рази вище.

Аналіз бюджетних показників переконливо говорить про те, що зростання витрат на оборону за останні шість років є за всіма показниками. Однак враховуючи, що українська економіка слабка, відсоткові показники, що знаходяться на рівні стандартів НАТО, нічого не говорять про готовність України забезпечити прийнятний рівень фінансування військовослужбовців, навіть у порівнянні з найбіднішими країнами Альянсу.

Виправити ситуацію можна винятково за рахунок зростання економіки в цілому, а не за допомогою збільшення перерозподілу частини бюджету на армійські потреби. Оскільки не дивлячись на фантастичне, більш ніж в чотири рази, зростання асигнування в гривнях на одного військовослужбовця, в доларовому еквіваленті збільшення склало менше 25%.

Читайте: Засідання комісії Україна-НАТО. Курйози та причина візиту Столтенберга до Одеси

Але і ціни на озброєння, обмундирування, вартість продуктів харчування та засоби гігієни в Україні вже цілком середньосвітові і нітрохи не менші, ніж у країнах НАТО. А тому без економічного зростання забезпечити підвищення обороноздатності неможливо.

Проголошений курс на НАТО і ЄС повинен стати показником для економічних змін на краще, що дозволить за тими самими цифрами у відсотках від ВВП забезпечувати Збройні сили набагато краще, ніж зараз.

Автор: Павло Барбул, юрист, підприємець.

Якщо побачили помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Вгору Вгору
Вверх

    Знайшли помилку в тексті?

    Помилка