PCEtLSDQndC1INC00L7QsdCw0LLQu9C10L3QsCDRgNC10LrQu9Cw0LzQvNCwIGZ1bGxzY3JlZW4gLS0hPg==
ФАКТИ iPad / iPhone ФАКТИ Android
Василь Фурман
Автор: Василь Фурман

Економіку врятує Банк розвитку

Створення банку розвитку не суперечить принципам ринкової економіки.

В умовах значного падіння виробництва  на переважній більшості вітчизняних підприємств та їх технологічній відсталості, відсутності інвестицій у нові технології та пріоритетів економічного розвитку держави, досить актуальним є для України створення державного банку розвитку (ДБР).  Головна  ціль Банку розвитку України –  підтримка відродження економіки, визначення національних економічних пріоритетів, направлення державних інвестиційних коштів у ключові галузі,  забезпечення економічного ривка держави із третіх країн в перші.

В наш час створені та діють державні банки розвитку у більш ніж  30 країнах світу, в тому числі Німеччині, США, Японії, Китаї, Південній Кореї, Іспанії, Бразилії тощо.

Хочу відзначити, що створення банку розвитку не суперечить принципам ринкової економіки. Так, Європейська комісія, яка виступає за поступове зниження ролі держави в економіці, визнає доцільним існування такого роду банків як інструменту державної економічної політики в умовах ринкових відносин.  Як свідчить світовий досвід, банки розвитку не є конкурентами комерційних банків. Це банк першого рівня. Він не залучає депозити фізичних чи юридичних осіб. Його капітал формується виключного бюджетними коштами або коштами із міжнародних фінансових ринків чи міжнародних фінансових організацій.

Банк розвитку в своїй діяльності виходить із загальнодержавних інтересів та задач соціально-економічного розвитку країни. Отримання прибутку не є ціллю його діяльності.

Основний напрямок при кредитуванні Банком Розвитку має робитися на об’єкти по розвитку базових та нових галузей економіки, фінансуванні великих інфраструктурних проектів. Своїми діями Банк Розвитку торує шлях комерційним банкам по інвестуванню ними пріоритетних галузей економіки.

Цікавим є досвід створення такого банку в Китаї. Державний банк розвитку Китаю функціонує з 1994 року.  Активи – більше 300 млрд. дол.  ДБР Китаю кредитує під низькі відсотки ключові галузі економіки. Банк також повен направляти кошти на технічне оновлення великих державних підприємств. Вибір об’єктів інвестування визначає Комітет розвитку і реформ Державної ради КНР, а банк повинен забезпечити повернення основної суми кредитів.  Прибуток для даного банку не є основним, тим не менше, прибуток його протягом останніх років складає 2-3 млрд.дол. в рік.

Наведу, ще  приклад Кореї. Корейці створили банк розвитку в 1954 року з метою сприяння модернізації та індустріалізації національної економіки. З моменту створення банк є основним фінансовим інститутом розвитку Республіки Корея. За час свого існування КБР вніс значний внесок у технологічну модернізацію і диверсифікацію південнокорейської економіки. За відносно короткий історичний період часу банк сприяв перетворенню Республіки Корея в динамічно розвивається нову індустріальну країну. Активи банку  сьогодні сягають більше  150 млрд. дол., а капітал більше 20 млрд. дол.

У Німеччині державним банком розвитку є KfW Bankengruppe, його діяльність спрямована на підтримку малого та середнього підприємництва, ефективне використання енергії та природних ресурсів, охорону навколишнього середовища, а також експортне і  проектне фінансування. Активи банку більше 400 млрд. євро.

KfW має найвищий рейтинг ААА. Більшість своїх ресурсів залучає на ринку капіталів. Уряд Німеччини виступає гарантом по всіх зобов’язаннях банку, включаючи кредити, боргові папери, фіксовані форвардні угоди або опціони, а також інші позики третім сторонам. 80% банк належить Федеральному Уряду Німеччини, 20% – німецьким Федеральним землям. Аналізуючи успішне функціонування державних банків розвитку у різних провідних країнах світу, їх роль у розвитку економіки засвідчує доцільність їх створення в Україні. Це питання неодноразово обговорювалось на високих рівнях в Україні та з міжнародними фінансовими організаціями. В цілому позиція головного фінансового інвестора нашої держави – Міжнародного валютного фонду, є нейтральною. Світовий банк, наскільки нам відомо, проти. Головний їх аргумент – корупція та можливість розкрадання коштів, відсутність коштів у держави для фінансування капіталу банку.

Оскільки ми рухаємося у Європу і у вищого керівництва держави є велике бажання побороти корупцію, то перші аргументи щодо корупції та неефективного використання коштів можна вирішити шляхом формування кредитного комітету банку, наприклад,  більшістю із представників міжнародних організацій.  Очолює цей комітет нехай, людина із Світового  банку.

Враховуючи велику роль у відродженні економік різних країн світу державних банків розвитку, в Україні  однозначно такий банк потрібно створювати. Функціонувати він має на підставі окремого закону. Що стосується питання капіталу (а він повинен складати  не менше 1 млрд. євро на першому етапі), то його держава може наповнити шляхом емісії ОВДП та їх внесення до статутного фонду банку з подальшим викупом останніх НБУ. Таким чином банк розвитку України отримає більше 20 млрд.грн. для інвестування пріоритетних галузей економіки держави. У наступних роках статутний фонд банку потрібно буде збільшувати, щоб його величина складала не менше 5 млрд. євро.

У деяких колег може бути заперечення, що таким чином ми запускаємо друкований станок, що це негативно буде впливати на валютний курс, інфляцію. На ці аргументи хотів б відповісти, що на початок листопада 2014 року загальна сума ОВДП в обігу  складає близько 400 млрд.грн. В порівнянні із початком року зростання склало близько 140 млрд.грн., з них НБУ викуплено на 126,5 млрд.грн. Тому я нічого надзвичайного не пропоную. НБУ давно працює в цьому напрямку.  Крім того, ці кошти підуть в економіку, у розвиток держави, а не на проїдання. І це не вплине негативно на валютний курс чи інфляцію.

Враховуючи викладене, створювати  Державний  банк розвитку України потрібно якнайшвидше.  Це  дасть можливість:

1) реалізувати заходи державної економічної політики, активізувати інвестиційні процеси в державі, поширювати культуру довгострокового фінансування.  Державний банк розвитку буде своїми діями визначати пріоритетні галузі, їх кредитувати та  залучати комерційні банки до таких операцій. Задаватиме тон державному приватному партнерству; 

2) стабілізувати банківську систему, валютний ринок.  Сприяти поверненню вкладів населення  та інвесторів до банків, а це десятки  мільярдів  доларів США;

3) зменшенню відсоткових ставок кредитування. На першому етапі, банк розвитку має кредитувати пріоритетні галузі  до 10% у рік, а дальші однозначно менше (не більше 5% річних). Для порівняння, Промбудбанк Радянського Союзу довгостроково кредитував промисловість під відсоткові ставки 0,5-1% річних. Банки розвитку провідних країн світу так і кредитують національні економіки;

4) залучати значні інвестиції в економіку від міжнародних фінансових організацій. І якщо прямі іноземні інвестиції нашої держави мають складати згідно стратегії до 2020 року  40 млрд. дол.,  то банк розвитку в цьому може відігравати провідну роль.

Якщо побачили помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Вгору Вгору
Вверх

    Знайшли помилку в тексті?

    Помилка