PCEtLSDQndC1INC00L7QsdCw0LLQu9C10L3QsCDRgNC10LrQu9Cw0LzQvNCwIGZ1bGxzY3JlZW4gLS0hPg==
ФАКТИ iPad / iPhone ФАКТИ Android
Автор: Тетяна Іванченко

Битва умів: як меми впливають на вибір електорату

Дія цього кіно відбувається не в IV столітті до нашої ери. В ньому немає ні Китаю, ні полководців з іменитих династій. Місцями сюжет нагадує трагедію, місцями – комедію, а часом тяжіє до трагікомічного фарсу, де головні герої міряються не умами.

В часи SMM, маркетингу та інтернету головним полем бою за електоральні симпатії і уми виборців стає всесвітня павутина. Соцмережі перетворюються на рекламні бігборди, агітки та майстер-класи із словоблудства.

Лише лінивий не обговорює кількість видалених друзів, нові ролики від кандидатів у президенти та їхні аналізи. Проковтнувши чергову порцію мережевого фольклору у вигляді мемів, більшість навіть не замислюється, на яких задвірках нашого мозку сплітаються в тугий канат суджень та оцінок закинуті медіа-віруси.

За бортом залишається усвідомлення того, як увесь цей інформаційний потік впливає на наші рішення і вибір.

У тренді

Україна сьогодні знову не лише на перших шпальтах міжнародних газет та в гучних заголовках, ми у трендах: загальноєвропейському та світовому.

Сучасні боги маркетингу та політтехнологій намацали нерв, який, з якого політичного табору не натисни – реагує. Поцілити прямо в яблучко аудиторії допомагають сучасні технології.

Якщо непримхливого телеглядача можна взяти політичними шоу, то медіаброню тих, в кого життя починається з кави та інстаграму, старими перевіреними методами не зачепиш.

Тоді в хід йдуть фейки і меми. Вони в два кліки створюють потрібні образи і просувають конкретні меседжі. Сатира і гумор – основна фішка інтернет-творчості.

Те, що лайкатимуть і шеритимуть, має бути коротким, зрозумілим, актуальним і смішним. Таким, як одна із мемокреативних фото Ангели Меркель, поширена в Twitter під хештегом #merkelmeme.

Канцлерку Німеччини та колишнього президента Сполучених Штатів Америки Барака Обаму сфотографували після офіційної частини саміту G7 в Баварії в 2015 році. Оригінальна світлина прикрасила обкладинки більшості світових ЗМІ.

Мемваріант опублікованого фото моментально розмножився в соціальних медіа, обростаючи найсміливішими інтерпретаціями. Ось лише кілька з них.

Битва умів: як меми впливають на вибір електорату / 4 фотографии

Не обійшлося без гумору на цьому ж таки саміті, але вже з нинішнім президентом США Дональдом Трампом рік тому.

На фото пані Меркель в оточенні сильних світу цього дивиться на американського президента, що сидить прямісінько перед нею. Цього разу світлину було опубліковано прес-службою канцлерки Німеччини. З варіаціями на цю тему інтернет-юзери не забарилися.

Битва умів: як меми впливають на вибір електорату / 3 фотографии

Взагалі Дональду Трампу ще з часів його передвиборчої кампанії належить пальма першості в інтернет-креативі. Спочатку він зарекомендував себе чи не наймемнішим кандидатом, а пізніше – президентом. Трамп та члени його родини сучасними медіатехнологіями не гребували і не гребують.

Один із найскандальніших керманичів Америки використав відомий мем – жабеня Пепе або сумне жабеня, додавши від себе трішки креативу.

Мем з’явився в твітері тодішнього кандидата в президенти із фірмовою трампівською зачіскою. Картинка наробила передвиборчого галасу.

Хілларі Клінтон і прихильники її табору звинуватили опонента в нетолерантності, після чого історія вибухнула новою мемо-хвилею в інтернеті. Із безневинного жабеняти мем перетворився на символ ненависті. Комедія закінчилася трагедією.

Дійшло до того, що автор жабеняти, Метт Фьюрі у 2017 році закликав всіх відмовитися від мема Пепе і в прямому сенсі поховав власне дітище.

Використовуючи соціальні медіа та мемоіндустрію, політики вбивають двох зайців одразу. По-перше, вони постійно на слуху і в гаджетах молодої інтернет-аудиторії.

Аудиторії, у якої телевізор припав пилюкою, або його взагалі немає, але яка вже має право голосу і вибору. По-друге, через комізм, викриття, жартівливе, а часом і саркастичне зменшення свого опонента, вмикається механізм чорного піару та антиреклами.

Кілька останніх років інтернетмеми стали об’єктом дослідження соціологів, медійників, лінгвістів, психологів. Веселі картинки все більше набувають рис зброї масового інформаційного ураження.

Меми зі своєю зручною і зрозумілою формою віддзеркалюють те, що відбувається в суспільстві, про що говорять на кожній другій кухні, дитячому майданчику, базарі.

Це актуальна та оперативна відповідь на будь-яку соціально-політичну турбулентність.

Їх основна функція – інфікувати якомога ширшу аудиторію. Мем – це не просто картинка чи весела фраза. Це інструмент впливу та один із засобів формування тієї чи іншої суспільної думки.

Основна вимога при цьому – контекст. Той, кому адресований мем має розуміти, про кого або про що йдеться.

Стадіон, так стадіон. Мем, так мем

Кінцева фраза із відеовідповіді Петра Порошенка щодо запрошення Володимира Зеленського дебатувати на столичному стадіоні одразу ж стала мемом.

Битва умів: як меми впливають на вибір електорату / 3 фотографии

Якщо раніше карикатуристові чи плакатисту треба було ламати голову над сюжетом, композицією, кольоровою гамою, то зараз в ролі чарівної палички виступає графічний дизайнер.

Лише кілька кліків мишки відділяють народження чергового шедевра мемоцеху від його виходу в широкий світ. Наприклад, була Юлія Тимошенко з рослинкою, а стала Юлія Тимошенко з баночкою.

 

Мемотворці постаралися. Вони взяли два основні елементи: впізнаване фото політика з передвиборчої кампанії 2010 року і свіжу топ-тему дебатів Зеленсього та Порошенка.

Через мем обігрується контекст аналізів, які обидва кандидати на пост президента України вирішили здавати публічно перед дебатами, а також пропозиція для Тимошенко виступити в ролі модератора цієї зустрічі на Олімпійському. За допомогою інтернет-творчості політик з рефері дебатів перетворюється на модератора здачі аналізів.

Битва умів: як меми впливають на вибір електорату / 5 фотографий

Далі – більше. Тема баламутить креативні уми і підриває соцмережі. Інтернет-користувачі завантажують нові меми, лабораторії створюють рекламні слогани, штаби опонентів працюють над стратегіями.

Битва умів: як меми впливають на вибір електорату / 6 фотографий

Через свою емоційну природу меми породжують дискусію, непомітно фрагментуючи при цьому суспільство.

Вони змушують співпереживати, сердитися, сміятися, активно розмахувати руками, писати позбавлені толерантності коментарі, а також проводити публічні сеанси навіювання, переконання і агітації.

Вони вербують в секту того чи іншого кандидата та ініціюють чистки серед реальних та соцмережевих друзів. Такі акти віртуального екзорцизму є прямою загрозою опинитися в інформаційній мильній бульбашці чи теплій ванній однодумців.

Мем – це не лише смішно та креативно, це ще й політично і відповідально. Українські виборні змагання пряме тому підтвердження. Інтернет-фольклор став частиною агітаційного інструментарію та чорно-білого піару.

Виборців смикають за потрібні емоційні ниточки, підгодовують мовою ворожнечі, граючи при цьому на контрастах, болючих темах та нервах.

Через висміювання в інтернетмемах зменшується значимість фігури того чи іншого політика. Він стає комічним персонажем, а, значить несерйозним, з низьким рівнем довіри. Межу, де закінчується творчість і починається чорний піар, визначити складно.

Всі смішні та актуальні мультимодальні меми, які поєднують в собі текст і картинку, формують образ того чи іншого кандидата, ставлення до того чи іншого кандидата, точку зору виборця і сам вибір. Вони розділяють суспільство на “ми і ви”, “своїх” і “чужих”, “порохоботів” та “зеленофілів”.

В еру гібридних війн, фейків та суцільної віртуалізації стає все складніше відрізнити вівцю від вовка в овечій шкурі. У двобої умів потрібен не просто слоган думай! чи думайТЕ!, набагато важливішим є – аналізуйте!

Автор: Тетяна Іванченко, журналістка (працювала на телеканалах ICTV – Дістало, Головна програма, Факти тижня з Оксаною Соколовою, Інтер – Новини, Україна – Критична точка), аспірантка Технічного університету (м. Дрезден, Німеччина), займається дослідженням мови ворожнечі (hate speech), політичними інтернет-мемами та інтернеткомунікацією.

Якщо побачили помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Вгору Вгору
Вверх

    Знайшли помилку в тексті?

    Помилка